Charakteristika negativních jevů:

  • Záškoláctví – žák nechodí do školy na první hodiny nebo naopak vynechává účast na odpoledním vyučování. Tyto absence by měly být omlouvány předem rodiči v žákovské knížce. Nestane-li se tak, je rodič povinen omluvit tuto žákovu nepřítomnost následně ihned po nástupu žáka do školy. Jestliže absence není takto omluvena, hodina se považuje za neomluveně zameškanou a třídní učitel (v případě nepovinného nebo povinně volitelného předmětu nebo zájmového kroužku příslušný učitel) musí co nejdříve tuto skutečnost oznámit rodičům zápisem do ŽK.
  • Vandalismus – úmyslné ničení majetku nebo zařízení školy. V takovém případě musí rodiče malého (ale i většího) vandala uhradit škole škodu v plné výši.
  • Šikana – úmyslné, většinou opakované ubližování druhým. Šikana je hovorový výraz pro pronásledování, záměrné a zbytečné obtěžování, nespravedlivé obviňování, trestání a týrání.
  • Rasismus – Rasismus je přesvědčení, že někdo tím, že má určité biologické znaky vlastní některé lidské rase, je méně nebo více hodnotným než ostatní, kteří tyto znaky nemají. V krajním případě se může jednat o názor, že určité rasově vymezené skupiny obyvatelstva nejsou lidé, ale bytosti nižšího či vyššího řádu. Rasismus vede tedy k popření rovnosti lidí.
  • Kouření– návykový a životu nebezpečný zlozvyk, souvisí se vznikem rakoviny. Děti začínají kouřit z několika důvodů. Jednak se cítí dospělejší (dospělí přece kouří), jednak se nechtějí „shodit“ před partou kamarádů (prostředí špatné party, falešné kamarádství apod.).
  • Alkoholismus – důvody konzumace podobné jako u kouření. I v tomto případě se jedná o návykovou látku, alkohol však nezpůsobuje rakovinu, ale předčasné stárnutí a odumírání mozkových buněk (což není o nic méně nebezpečné než kouření).