ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST – KVĚTEN 2015
V poslední době se stále důrazněji požaduje promyšlenější rozvoj čtenářské gramotnosti žáků v procesu vzdělávání na našich školách. Tento požadavek vyplývá z aktuálních potřeb naší společnosti. S pojmy čtení a čtenářská gramotnost se tedy často setkáváme.
V mezinárodních výzkumech (PISA 2000, 2003, 2006) je čtenářská gramotnost charakterizována jako „schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti“ (Straková a kol. s. 10).
Čtení není chápáno jen v tradičním smyslu technické správnosti a rychlosti, ale je vyzdvihován jeho funkční charakter – čtení za účelem rychlého a pružného získávání a efektivního zpracování informací.
V naší škole proběhlo ověřování čtenářské gramotnosti ve všech ročnících 1. stupně.
Každý žák obdržel text s úkoly. Čas vypracování: 60 minut.
Žáci se SPU obdrželi celý text, zpracovali poloviční počet otázek.
Přiřazovací postup:
Každá otázka v testu – 1bod.
Hodnocení:
4 body 9 bodů 12 bodů 19 bodů
4: 1 9-8: 1 12-11: 1 19-18: 1
3: 2 7-6: 2 10-9: 2 17-14: 2
2: 3 5-4: 3 8-5: 3 13-8: 3
1: 4 3-2: 4 4-3: 4 7-4: 4
0: 5 1-0: 5 2-0: 5 3-0: 5
Žáci se SPU:
5 bodů 6 bodů 10 bodů
5: 1 6: 1 10-9: 1
4: 2 5-4: 2 8-7: 2
3: 3 3: 3 6-4: 3
2: 4 2-1: 4 3-2: 4
1: 5 0: 5 1-0: 5
K ověření čtenářské gramotnosti jsou na webových stránkách naší školy uloženy pracovní listy pro jednotlivé ročníky s volným přístupem. Žáci si mohou ověřit porozumění textu a vyhledávání informací v něm.
PhDr. Jitka Martincová