ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST – KVĚTEN 2015

Datum: 
Pondělí, 11. Květen 2015 - 10:35

 

     V poslední době se stále důrazněji požaduje promyšlenější rozvoj čtenářské gramotnosti žáků v procesu vzdělávání na našich školách.  Tento požadavek vyplývá z aktuálních potřeb naší společnosti. S pojmy čtení a čtenářská gramotnost se tedy často setkáváme.

     V mezinárodních výzkumech (PISA 2000, 2003, 2006) je čtenářská gramotnost charakterizována jako „schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosažení vlastních cílů, k rozvoji vlastních vědomostí a potenciálu a k aktivní účasti ve společnosti“ (Straková a kol. s. 10).

     Čtení není chápáno jen v tradičním smyslu technické správnosti a rychlosti, ale je vyzdvihován jeho funkční charakter – čtení za účelem rychlého a pružného získávání a efektivního zpracování informací.

 

V naší škole proběhlo ověřování čtenářské gramotnosti ve všech ročnících 1. stupně.

Každý žák obdržel text s úkoly. Čas vypracování: 60 minut.

Žáci se SPU obdrželi celý text, zpracovali poloviční počet otázek.

Přiřazovací postup:

Každá otázka v testu – 1bod.

Hodnocení:

 4 body                      9 bodů                         12 bodů                         19 bodů

4:     1                        9-8:   1                         12-11:   1                        19-18:   1

3:     2                        7-6:   2                          10-9:    2                        17-14:   2

2:     3                        5-4:   3                             8-5:   3                         13-8:    3

1:     4                        3-2:   4                             4-3:   4                           7-4:    4

0:     5                        1-0:   5                             2-0:   5                           3-0:    5

 

Žáci se SPU:

 5 bodů                     6 bodů                         10 bodů

5:   1                         6:      1                         10-9:    1

4:   2                         5-4:  2                           8-7:     2

3:   3                         3:      3                           6-4:     3                    

2:   4                         2-1:   4                           3-2:    4

1:   5                         0:       5                          1-0:     5

  K ověření čtenářské gramotnosti jsou na webových stránkách naší školy uloženy pracovní listy pro jednotlivé ročníky s volným přístupem. Žáci si mohou ověřit porozumění textu a vyhledávání informací v něm.

                                                                                                                PhDr. Jitka Martincová