MATEMATIKA VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ aneb Projektový den ZŠ Velké Pavlovice
Když se vysloví slovo matematika, tak některým dětem (stejně tak i některým rodičům) naskočí „husí kůže“ a vybaví si nejspíš ne zrovna příjemné vzpomínky na školu.
Existuje řada srovnávacích testů i na mezinárodní úrovni, které ukazují, jak si vedou žáci jednotlivých zemí ve čtenářských, matematických či přírodovědných dovednostech. Z posledních výzkumů plyne, že výsledek českých žáků v matematice byl průměrný. Proto v pátek 9. května 2014 si změřili své síly žáci II. stupně v tradičních i netradičních úlohách s matematickým zaměřením. Cílem bylo hravou formou ukázat, že matematika je bude provázet celým životem a aniž by si to žáci uvědomovali, tak se s ní setkávají každodenně v různých situacích.
Nemohl chybět vědomostní test, který obsahoval úlohy seskládané tak, aby je mohli řešit žáci všech ročníků bez rozdílů nabytých vědomostí ze školy. Stačilo pouze správně uvažovat nad situacemi, které úkoly přinášely. Samozřejmě se jednalo o úlohy otevřené, kdy museli sami hledat řešení bez možnosti výběru odpovědí.
Nemohlo se ani zapomenout na využití počítačů. Zde se žáci snažili dosáhnout co nejvyššího skóre v počítačové hře Tetris. Jedná se o hru, kterou zná i řada rodičů z videoher. Zde se projevovala nejen hbitost velkopavlovických žáků, ale i rovinná představivost.
Denně naše schránky zahlcují letáky obchodních řetězců se vždy nejvýhodnějšími nabídkami. Proto jedna ze skupinových prací byla zaměřena na hledání nejvýhodnějších cen zboží podle nákupního seznamu a úkolem bylo zjistit, kam by se vyplatilo jet nakoupit a kde je možné nejvíce ušetřit. Zároveň si žáci museli dávat pozor, jaké množství zboží je požadováno a správně ceny přepočítávat na příslušná množství.
Poslední úkol by spojen s vystřihováním a lepením. Samozřejmě se jednalo o matematiku a geometrické tvary v podobě Tangramů, což je hlavolam pocházející ze staré Číny. Tvoří ho sedm geometrických tvarů, ze kterých lze sestavit spoustu obrázků. Při skládání se nesmí žádný díl překrývat a ani přebývat. Ve skupině se žáci snažili vytvořit, na základě předloh, co nejvíce obrázků.
Matematika je zkrátka vážně denně s námi a není třeba se jí nevážně bát, ale s radostí používat!
Celkové pořadí tříd v matematické gramotnosti ZŠ Velké Pavlovice 2014:
1. místo 7. A
2. místo 8. A
3. místo 6. B
4. místo 9.B
Více výsledků je k nahlédnutí na webových stránkách školy www.zs.velke-pavlovice.cz
Mgr. Veronika Prokešová
autorka projektu