ZAČÍNÁME KONVERZOVAT V ANGLICKÉM JAZYCE

Datum: 
Úterý, 30. Duben 2013 - 7:50

Od dubna na naší škole začal působit rodilý mluvčí pan James Preston. Žáci 6 .a 7. tříd tak mají jedinečnou příležitost si osvojené znalosti z anglického jazyka vyzkoušet v reálné situaci. V této souvislosti by mohla vyvstat otázka Není to příliš brzy?.

 Dnešní počítačová generace teenagerů je schopna velmi dobře porozumět mluvené řeči, ale co se týče samotné konverzace, ta velmi pokulhává. Hodiny s rodilým mluvčím by mohly tento problém ve velké míře pozitivně ovlivnit. S ním žáci pochytí přirozenou cestou správnou výslovnost i intonaci. Dalším přínosem hodin s rodilým mluvčím je větší soustředěnost žáků, kteří musí být neustále ve střehu, aby jim neunikly souvislosti. Komunikace samozřejmě probíhá pouze v anglickém jazyce a tím žáci postupně ztratí obavy. Z tohoto důvodu má odpověď na výše uvedenou otázku je „Ne, není to brzy.“

Tato teoretické fakta máme šanci vyzkoušet v praxi i na naší škole. Žáci šestých a sedmých ročníků tak poprvé vyzkoušeli na vlastní kůži jaké to je bavit se s rodilým Angličanem. Počáteční rozpačité pohledy se začaly měnit na jednoslovné odpovědi, v některých případech i na krátké věty. Jednoznačně bych potvrdila tvrzení, že i naši žáci rozumí, ale nejsou schopni komunikace.

Hodnocení hodiny s rodilým mluvčím z pohledu našich žáků bylo ovšem jednoznačné. Skoro všichni žáci hodinu ohodnotili známkou jedna. Hodina pro ně byla velmi atraktivní, byl vidět jejich zájem a soustředěnost, a tím se nám potvrzuje další z teoretických bodů v praxi. Jediný bod z teoretické části naši žáci popírají a to je, že by měli rozumět. Většina z nich ve svém hodnocení hodiny tvrdí, že nerozuměli. Zajímavé na tom však je to, že jejich reakce na pokyny pana Jamese byly správné. Já osobně se tedy přikláním k názoru, že i naši žáci jsou schopni rozumět a reagovat. Pro mne, jako vyučujícího, bylo velmi zajímavé pozorovat své žáky, jak své znalosti používají v praxi, a odhalit i skryté talenty ve svých třídách. Zkrátka a jednoduše, některým mlčícím žáků náš rodilý mluvčí jazyk rozvázal.

 

 Za všechny bych ráda citovala příspěvek naši žačky Adély Dostoupilové z 6. A o prvním setkání s rodilým mluvčím: „Jednoho dne nám paní učitelka Osičková oznámila, že k nám přijde rodilý mluvčí z Anglie.

Přišel k nám 3. dubna a my všichni jsme byli zvědaví, jaké to bude. Když zazvonilo na hodinu, tak přišla paní učitelka s mluvčím. Pak se nám představil, že se jmenuje James. Na tabuli napsal věty, které by nám sloužily, kdybychom něco chtěli a přeložili jsme si je.

Šlo nám to báječně.

Věci, co jsme se nenaučili ve škole, nás pan James naučil. Tahle hodina s panem mluvčím se mi moc líbila a těším se na další.“

Mgr. Vilemína Osičková