Finanční gramotnost a její význam v osnovách základních škol?
Již druhým rokem je předmět základy ekonomie neboli „finanční gramotnost“ součástí osnov u žáků 9. ročníků Základní školy ve Velkých Pavlovicích. K závěru letošního školního roku nastává čas bilancování a je možné si položit otázku, zda má význam žáky seznamovat s nástrahami finančního světa a základy principů ekonomiky.
Výsledky maturitních zkoušek na středních školách především v předmětu matematika jsou alarmující, a proto se již na základních školách volá po zdokonalení matematických dovedností u žáků a také finanční informovanosti.
V rámci konkrétní náplně nově zavedeného předmětu byli žáci devátých ročníků nejprve seznámeni se základními ekonomickými pojmy, systémem bankovnictví, trhem práce, peněžním trhem a spotřebitelskou problematikou.
Novým projektem, který jsme si vyzkoušeli, bylo vytvoření vlastní fiktivní či virtuální firmy. Úkolem všech žáků bylo stát se podnikatelem na zkoušku. Školní fiktivní firmy, které si žáci vytvořili, mají různé originální názvy i předměty činností. Na tomto projektu se žáci snažili zjistit, kolik úsilí stojí vytvoření skutečné firmy. Zaměřili jsme se na marketing, tzn. jak uvést firmu do povědomí zákazníků. Vytvořili si vlastní webové stránky, leták, logo, vizitky, v programu MS Excel ceník. A v neposlední řadě si vytvořili prezentaci mediální formou, která má být reklamou na jimi nabízené produkty nebo samotnou firmu. V rámci tohoto projektu se výrazně prohloubily mezipředmětové vztahy, práce ve skupině, koordinace a kooperace pracovních činností.
Práce žáků jsou dostupné v galerii pod tímto odkazem.