Dáme kroj! Na naší škole ožil folklór
Na naší základní škole se dne 26. 9. uskutečnil výjimečný projektový den s názvem Dáme kroj, který byl oslavou lidových tradic a folklóru. Žáci i zaměstnanci školy přišli oděni do pestrých lidových krojů z různých národopisných regionů, čímž vytvořili jedinečnou atmosféru připomínající tradiční slavnosti. Celý program byl pečlivě připraven tak, aby děti mohly zažít folklor nejen teoreticky, ale také prakticky. Tento den byl nejen vzdělávacím, ale i zábavným a kreativním zážitkem, který školáky podpořil v objevování bohaté kultury našeho regionu.
Hned ráno se všechny děti prvního stupně sešly na zahájení v tělocvičně, kde měly možnost zatancovat si a zazpívat za doprovodu hudecké kapely, což dalo celému dni slavnostní a radostnou atmosféru. Někteří žáci přišli v tradičních krojích, které byly ozdobeny krásnými výšivkami a mašlemi, jiní se zase rozhodli podpořit svůj vzhled folklorními motivy.
Během první části dne se účastníci projektu dozvěděli o historii a významu jednotlivých částí kroje. Seznámili se též s významem kroje pro místní identitu a to, jak kroje odrážejí historii a kulturní dědictví dané oblasti.
Dalším bodem bohatého programu bylo skládání puzzle z fotografií místních hodů. Tento úkol dětem nejen umožnil lépe pochopit, jak hodové tradice probíhají, ale také je velmi pobavil. Skládání fotopuzzle bylo zároveň skvělým cvičením pro zlepšení spolupráce v kolektivu. Učitelé následně ukázali tradiční tance, které se tančí na hodech, a děti si je postupně osvojovaly. Mimo toho si žáci mohli vyzkoušet např. malování folklorních motivů, folklórní kvíz, poznávání částí kroje a jiné. V průběhu dne navíc třídy obcházeli krojovaní chlapci, kteří názorně předvedli tanec verbuňk. Nechyběly ani výkřiky a typické prvky verbuňku, jako jsou vysoké skoky, podupy a otáčky.
Žáci druhého stupně měli slavnostní přivítání ve velké tělocvičně pod májkou, kterou si sami nazdobili a postavili. Dopoledne se jednotlivé ročníky střídaly v tematických dílničkách:
- Zpívání lidových písní – v jedné třídě se ozývaly známé i méně známé lidové písně, které si žáci zazpívali za doprovodu učitelů.
- Tvořivá dílna – v další místnosti děti malovaly vzory na mašle, vyráběly růže z krepového papíru a mašličky na sólíčka, takže si mohly odnést malé suvenýry.
- Etnografické okénko – zde se žáci dozvěděli zajímavosti o krojích z různých regionů, jejich historii a symbolice.
Největším lákadlem se však stala výuka lidových tanců ve velké tělocvičně. Pod vedením zkušeného lektora si žáci vyzkoušeli tradiční tance. A o které tance se jednalo?
Slovácký verbuňk
…mužský taneční improvizovaný projev skočného charakteru s výrazem na regionální a místní příslušnost. V listopadu roku 2005 prohlásil generální ředitel UNESCO slovácký verbuňk za Mistrovské dílo ústního a nemateriálního dědictví lidstva.
Zavádka
…obřadní párový tanec ve ¾ taktu, který se ve většině obcí v etnografickém subregionu Hanácké Slovácko tančí na tradičních hodech. Tanec probíhá většinou za střídavého doprovodu mužského sboru a dechové hudby. V prosinci roku 2023 byla zavádka zapsána na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky.
Den v kroji byl pro všechny účastníky nezapomenutelným zážitkem, který nejenže prohloubil jejich znalosti o místních tradicích, ale také jim umožnil zažít radost z folklorní kultury prakticky. Děti si nejen osvojily krojové tradice, ale měly možnost si vyzkoušet různé aspekty lidového umění, které se předávalo z generace na generaci. Tento den ukázal, jak důležité je udržovat a předávat kulturní dědictví i těm nejmladším generacím.
Projektový den Dáme kroj nejen obohatil školní výuku, ale také propojil žáky, učitele i tradice, které jsou součástí našeho kulturního dědictví. Atmosféra plná hudby, tance, barev a radosti ukázala, že lidové tradice mají stále své místo i v dnešní době.
Děkujeme za spolupráci podporu projektového dne při poskytnutí pracovního materiálu ve formě modrohorského pexesa a omalovánek Svazku obcí Modré Hory. Za erudované lektorské vedení výuky tanců zavádka a slovácký verbuňk patří též poděkování Lukáši Stávkovi, členu sboru lektorů a znalců slováckého verbuňku při Národním ústavu lidové kultury ve Strážnici. Akci podpořil i starosta města Velké Pavlovice Petr Hasil tematickým občerstvením pro děti.
Mgr. Jaroslava Stávková, Mgr. Eva Mokrá
V rámci projektového dne se žáci druhého stupně nejenom naučili tančit tradiční zavádku, ale dokonce vytvořili svou vlastní zpívanou verzi, kterou složili s humorem sobě vlastním. Můžete sami posoudit.
6. A,B
Šesté třídy jsme tady nejmladší,
adapťák jsme měli nejskvělejší,
//:třídní máme bezva
a jsme dobrá parta,
těšíme se tu na další léta://.
7. A,B
Sedmé třídy to je výkvět mládí,
za kostelem furt se někdo mlátí,
//:ale za to holky, rostou nám do krásy,
z toho rodiče budou mít vrásky://.
8. A,B
Osmička má k tancování nejblíž,
stárkovat se tady bude nejvíc,
//:hudebka a tělák k tomu bude stačit,
cestou domů budem se pak ploužit://.
9. A
Deváťáci banda nerozhodná,
učitelka už je z nich nemocná,
neví jakou školu,
ani barvu trička
hlavně když tu vládne pohodička.
Ať po nás nic nechců
nechajů nás sedět
nám přece nevadí nic nevědět.