Projekt "Od hlaholice ke Comenia script"

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 - Malá Strana

č.j. MSMT-4292/2013-210

ROZHODNUTÍ

o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu České republiky na rok 2013

Ministerstvo školství, mládežš a tělovýchovy vydává podle § 14 zákona č. 218/200 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů toto rozhodnutí:

Příjemce dotace: DOMINO - sdružení rodičů a přátel Základní školy Velké Pavlovice, o.s.

Název programu: Program na podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících v oblasti předškolního, základního, středního a základního uměleckého vzdělávání v roce 2013, čj. MSMT-34874/2012-22

Název projektu: Od hlaholice ke Comenia script


projekt  „Od hlaholice ke Comenia script“

 V roce 2013 uplyne 1150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu. Cyrilometodějská misie sehrála významnou roli v dějinách většiny slovanských národů. Věrozvěstové předali našemu národu hodnoty víry, kultury, vzdělanosti a písma a stáli také

u počátků naší státnosti. Žijeme v době internetu a nových způsobů shromažďování, uschovávání a vyhledávání dat. Je nutné se seznámit s předchozím způsobem, poučit se

o významu knihoven a archivů a uvědomit si kulturní hodnoty, které tam jsou uloženy. Chceme žákům jejich bohatství prakticky přiblížit a tím je motivovat k tomu, aby v rodinách vyhledali písemnosti po svých předcích. Staré učebnice a učební pomůcky se stanou základem „galerie písemnictví, kterou chceme v naší škole vybudovat. Současně je nutno pečovat o kvalitu vyjadřování. Dnes je populární názor, že se žáci mají ve škole naučit myslet. Základním měřítkem kvalitního myšlení je schopnost vyjádřit úsudek přesně stavěnou větou, argumentovat a podat srozumitelné vysvětlení. Cesta k této základní dovednosti vede cestou rozvoje čtenářství. První čtenářské dovednosti si žáci osvojují prostřednictvím prožitkového čtení beletristických textů a odborného čtení dětských populárně naučných textů. Třídy a školy by se měly stát čtenářskými společenstvími, kde je častou činností čtení textů, přemýšlení o nich a společné sdílení těchto myšlenek. Tyto činnosti by měly být organizovány tak, aby byly přirozené, smysluplné a aby žákům přinášely radost a potěšení z četby. V tzv. „dílně písemnictví“ budou žáci rozvíjet vlastní tvořivé schopnosti. Uspořádáme vědomostní soutěže, autorská čtení, literární a recitační soutěže. K popularizaci cyrilometodějské misie připravíme pro žáky pracovní listy o historii písma a vývoji jazyka na našem území, srovnávací přehledy slovanských jazyků (společné znaky, vazby apod.).

Garantem projektu je Mgr.,Mgr.,Bc. Petr Malčík – odborný vědecký pracovník Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, pracovník etymologického oddělení. 

Název programu: Program na podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících v oblasti předškolního, základního, středního a základního uměleckého vzdělávání v roce 2013, čj. MSMT – 384874/2012-22

Název projektu: Od hlaholice ke Comenia script

Náš projekt na podporu kvalitního a moderního vzdělávání dětí byl po obdržení dotace úspěšně realizován v Základní škole Velké Pavlovice v období březen 2013 – prosinec 2013. Projekt byl v souladu se Školním vzdělávacím programem Základní školy Velké Pavlovice vhodně zařazen do výuky v rámci podpory čtenářské gramotnosti. Účel projektu byl naplněn; do projektu se zapojilo celkem  320 osob, tzn. 100%; z toho 284 žáků, 22 pedagogů a 14 členů Rady rodičů „Domina“.  Pracovní tým, pod vedením zástupkyně ředitele Lenky Korpové, se pravidelně scházel jedenkrát měsíčně. Členové Rady „Domina“ se zúčastňovali porad podle svých pracovních možností. Na schůzkách si členové vyměňovali zkušenosti, poznatky i ostatní materiály, které byly shromažďovány v průběhu realizace projektu.  Do projektu byli postupně zapojeni všichni žáci základní školy. V různých aktivitách se seznamovali s historií vzniku písma, s typy písma, s praktickými ukázkami jednotlivých abeced, především se však žáci seznamovali s cyrilometodějskou misií, která sehrála významnou roli v dějinách našeho národa. Pedagogové školy vytvořili pro žáky 1. a 2. stupně texty a pracovní listy s didaktickou hodnotou, zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnost; žáci vyhledávali informace v textu, určovali hlavní myšlenku přečteného textu, v odpovědích na otázky prokazovali, že danému textu porozuměli, porovnávali přečtený text se svými zkušenostmi. Vytvořené zkušební testy jsou volně dostupné na webových stránkách školy. Při hledání vhodných textů měli učitelé na paměti, že čtenářské dovednosti si žáci osvojují prostřednictvím prožitkového čtení.

Konkrétní aktivity:

- Žáci 4. a 5. ročníku se zapojili do projektového dne s názvem „Od hlaholice ke Comenia script“.

Hlavním úkolem bylo nastudovat z dostupných materiálů různé druhy písma, jeho vznik a vývoj. Po seznámení měli žáci v pracovních listech písmo správně zařadit, popsat, napodobit. Součástí této

aktivity bylo také rozluštění neznámého textu, který byl psán hlaholicí.  Žáci museli prokázat orientaci v textu, pohotovost při vyhledávání důležitých informací, porozumění textu. Ve vytvořených pracovních listech bylo využito mezipředmětových vztahů českého jazyka, vlastivědy, přírodovědy a matematiky.

-Žáci 3. – 5. ročníku byli motivováni putováním Cyrila a Metoděje ve výtvarném projektu „Cesta“, vytvořené ikony jsou trvale vystaveny v prostoru budovy 1. stupně ZŠ.

-Žáci 4. – 5. ročníku prvního stupně zavítali do Památníku národního písemnictví v Rajhradě, kde si prohlédli stálou expozici památníku, historickou knihovnu a zúčastnili se edukačního programu Cyril a Metoděj na Velké Moravě.

-Žáci 6. ročníků putovali „Po stopách Cyrila a Metoděje“ a navštívili Staré Město u Uherského Hradiště.

- 26. 6. 2013 shlédli žáci celé základní školy divadelní představení „Cyril a Metoděj přichází na Velkou Moravu“, divadelní představení nacvičili současní i bývalí žáci základní školy.

- v rámci projektu byla v červnu 2013 realizována vědomostní soutěž pro žáky 1. stupně „Rytíři krále Chlodvika“, kde si žáci zopakovali sled starších dějinných událostí týkající se naší historie.

- Žáci 8. ročníků besedovali s odborným vědeckým pracovníkem Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, pracovníkem etymologického oddělení; téma první besedy byl Vývoj slovanského písma , téma druhé besedy -  Josef Dobrovský (český jazyk).

- Vybudovali jsme také „Galerii písemnictví“, která je umístěna v jedné třídě 2. stupně ZŠ. Vytvořili jsme informační tabule s vývojem písma. Vystavené staré učebnice a školní pomůcky slouží jako zajímavý učební materiál, který umožňuje rozvíjet tvořivé schopnosti žáků školy.   „Galerie“ bude sloužit jako odborná učebna pro výuku společenských předmětů na naší škole.

- Pro žáky 2. stupně byl připraven komponovaný pořad „Český jazyk staletími“; pořad pro ostatní žáky školy připravili spolu s vyučující českého jazyka Mgr. Šaňkovou  žáci sedmých ročníků

- Pro čtyřčlenná smíšená družstva žáků 7. a 8. ročníků základních škol v regionu připravil pracovní tým vědomostní dějepisnou soutěž  „Od hlaholice ke Comenia script“.

-V březnu 2013 jsme otevřením školy široké veřejnosti důstojně oslavili 1 150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu, zároveň jsme připomněli historii školství ve Velkých Pavlovicích, neboť v tomto roce uplynulo 120 let od předání budovy 2. stupně do užívání.

V rámci realizace projektu „Od hlaholice ke Comenia script“ uzavřela Základní škola Velké Pavlovice smlouvu o dlouhodobé spolupráci s Ústavem pro jazyk český Akademie věd ČR, v. v. i.  Základní škola se tak stala Partnerskou školou. Ve škole byla zřízena „Galerie písemnictí“, která slouží jako učebna dějepisu i jako kmenová třída.

Fotodokumentace, výkazy práce a ostatní materiály spojené s celým projektem jsou archivovány školou. Informace o projektu „Od hlaholice ke Comenia script“ jsou rovněž na webových stránkách školy.

 

Název programu: Program na podporu činnosti nestátních neziskových organizací působících v oblasti předškolního, základního, středního a základního uměleckého vzdělávání v roce 2013, čj. MSMT – 384874/2012-22

Název projektu: Od hlaholice ke Comenia script

Náš projekt na podporu kvalitního a moderního vzdělávání dětí byl po obdržení dotace úspěšně realizován v Základní škole Velké Pavlovice v období březen 2013 – prosinec 2013. Projekt byl v souladu se Školním vzdělávacím programem Základní školy Velké Pavlovice vhodně zařazen do výuky v rámci podpory čtenářské gramotnosti. Účel projektu byl naplněn; do projektu se zapojilo celkem  320 osob, tzn. 100%; z toho 284 žáků, 22 pedagogů a 14 členů Rady rodičů „Domina“.  Pracovní tým, pod vedením zástupkyně ředitele Lenky Korpové, se pravidelně scházel jedenkrát měsíčně. Členové Rady „Domina“ se zúčastňovali porad podle svých pracovních možností. Na schůzkách si členové vyměňovali zkušenosti, poznatky i ostatní materiály, které byly shromažďovány v průběhu realizace projektu.  Do projektu byli postupně zapojeni všichni žáci základní školy. V různých aktivitách se seznamovali s historií vzniku písma, s typy písma, s praktickými ukázkami jednotlivých abeced, především se však žáci seznamovali s cyrilometodějskou misií, která sehrála významnou roli v dějinách našeho národa. Pedagogové školy vytvořili pro žáky 1. a 2. stupně texty a pracovní listy s didaktickou hodnotou, zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnost; žáci vyhledávali informace v textu, určovali hlavní myšlenku přečteného textu, v odpovědích na otázky prokazovali, že danému textu porozuměli, porovnávali přečtený text se svými zkušenostmi. Vytvořené zkušební testy jsou volně dostupné na webových stránkách školy. Při hledání vhodných textů měli učitelé na paměti, že čtenářské dovednosti si žáci osvojují prostřednictvím prožitkového čtení.

 měli žáci v pracovních listech písmo správně zařadit, popsat, napodobit. Součástí této

aktivity bylo také rozluštění neznámého textu, který byl psán hlaholicí.  Žáci museli prokázat orientaci v textu, pohotovost při vyhledávání důležitých informací, porozumění textu. Ve vytvořených pracovních listech bylo využito mezipředmětových vztahů českého jazyka, vlastivědy, přírodovědy a matematiky.

-V březnu 2013 jsme otevřením školy široké veřejnosti důstojně oslavili 1 150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu, zároveň jsme připomněli historii školství ve Velkých Pavlovicích, neboť v tomto roce uplynulo 120 let od předání budovy 2. stupně do užívání.

V rámci realizace projektu „Od hlaholice ke Comenia script“ uzavřela Základní škola Velké Pavlovice smlouvu o dlouhodobé spolupráci s Ústavem pro jazyk český Akademie věd ČR, v. v. i.  Základní škola se tak stala Partnerskou školou. Ve škole byla zřízena „Galerie písemnictí“, která slouží jako učebna dějepisu i jako kmenová třída.

Fotodokumentace, výkazy práce a ostatní materiály spojené s celým projektem jsou archivovány školou. Informace o projektu „Od hlaholice ke Comenia script“ jsou rovněž na webových stránkách školy.

Čtenářská gramotnost

Čtenářská gramotnost je celoživotně se rozvíjející vybavenost člověka vědomostmi, dovednostmi, schopnostmi, postoji a hodnotami potřebnými pro užívání všech druhů textů v různých individuálních i sociálních kontextech.

Základní škola vytváří podmínky pro úspěšný růst čtenářské gramotnosti u každého žáka. Čtenářská gramotnost se rozvíjí ve všech předmětech, tj. i při čtení textů věcných, nejen při literární výchově.

Díky rozvíjení čtenářské gramotnosti ve školách se z každého žáka může stát přemýšlivý a nezávislý čtenář.

V rámci projektu „Od hlaholice ke Comenia script“ proběhlo v naší škole ověřování čtenářské gramotnosti u žáků ve všech ročnících.

Tato akce se konala v měsíci březnu. Garantem byli vědečtí pracovníci z Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR.

Zadavatel: zástupce ředitele ZŠ Velké Pavlovice.

Hodnotitelé: zástupce ředitele ZŠ VP

                        p. uč. Martincová – garant čtenářské gramotnosti ZŠ VP

                        p. uč. Fišerová – metodik 1. stupně

Každý žák obdržel text s úkoly. Čas vypracování: 60 minut.

Žáci se SPU obdrželi celý text, zpracovali poloviční počet otázek.

Přiřazovací postup:

Každá otázka v testu – 1bod.

Hodnocení:

 4 body                      9 bodů                         12 bodů                         19 bodů

4:     1                        9-8:   1                         12-11:   1                        19-18:    1

3:     2                        7-6:   2                          10-9:    2                         17-14:   2

2:     3                        5-4:   3                             8-5:   3                           13-8:    3

1:     4                        3-2:   4                             4-3:   4                             7-4:    4

0:     5                        1-0:   5                             2-0:   5                             3-0:    5

 

Žáci se SPU:

 5 bodů                     6 bodů                      10 bodů

5:   1                         6:      1                         10-9:    1

4:   2                         5-4:  2                           8-7:     2

3:   3                         3:      3                           6-4:     3                    

2:   4                         2-1:   4                           3-2:    4

1:   5                         0:       5                          1-0:     5

  K ověření čtenářské gramotnosti jsou na webových stránkách naší školy uloženy pracovní listy pro jednotlivé ročníky s volným přístupem. Žáci si mohou ověřit porozumění textu a vyhledávání informací v něm.